Domů » Obchodní řetězce působící v Česku

Obchodní řetězce působící v Česku

od jezzina

Evropské obchodní řetězce našly v České republice skutečně vlídné přijetí. Jestliže před rokem 1989 ovládaly trh obchodní monopolní státní podniky a i tak zvané velkoplošné samoobsluhy spíš zely prázdnotou než oplývaly nabídkou, po roce 1991 se situace skutečně diametrálně změnila. Natolik, že Česko je ve střední Evropě považováno za zemi s nejvyšším počtem metrů prodejní plochy připadající na jednoho obyvatele. Přitom celkový počet obchodních společností v Česku není nijak závratný. Mnohé „velké štiky“ totiž v průběhu let pohltily méně úspěšné řetězce nebo je českého trhu vytlačily

Největší obchodní řetězce působící v Česku

Schwarz ČR

  • Německá skupina Schwarz ČR provozuje v České republice diskontní prodejny Lidl. Podle zveřejněného dlouhodobého plánu má společnost zájem pokrýt Česko třemi stovkami prodejen. Jiným typem prodejen téhož majitele jsou hypermarkety Kaufland, kterých je v Česku přes 120.
Ahold
  • Nadnárodní společnost Ahold má sídlo v Nizozemsku. Ještě pod označením Euronova vstoupila jako první na český trh, když v roce 1991 otevřela první supermarket Mana v Jihlavě a zanedlouho v Praze. První prodejny se nazývaly Mana, Hypernova, Sesam, Pronto Plus a Prima. V roce 2009 došlo ke sjednocené názvu, takže Ahold v současné době provozuje supermarkety pod jednotným názvem Albert. Ahold je významným českým zaměstnavatelem, ve společnosti pracuje přes 17 tisíc zaměstnanců. Ahold v roce 2015 odkoupil i prodejny rakouské společnosti Spar (Interspar), která už v Česku nepůsobí.

REWE Group

  • Nadnárodní obchodní skupina REWE Group sídlí v Německu, kde působí od roku 1927. V současné době má v Německo pod názvem REWE asi tři tisíce obchodů. Společnost má zastoupení ve 14 zemích Evropy. První prodejnu v Česku pod označením Billa společnost otevřela v roce 1991 v Brně. V současné době u nás provozuje přes dvě stovky supermarketů (Billa) a víc než 340 diskontních prodejen Penny Market. V Modleticích u Prahy, kde má sídlo české zastoupení společnosti, jsou i centrální sklady zboží. Společnost převzala a na Billu nebo Penny Market přejmenovala dřívější prodejny Plus a Delvita.

Tesco Stores ČR a.s.

  • Britský řetězec Tesko, která má ve svém sortimentu potravinové a nepotravinové zboží, pohonné hmoty a finanční a telekomunikační služby, je v naší republice zaregistrován od roku 1992. V současné době provozuje supermarkety, hypermarkety, obchodní domy a čerpací stanice. Tesco provozuje také franšízovou síť Žabka, která představuje asi stovku obchodů V roce 2012 Tesco jako první umožnilo českým zákazníkům nákupy potravin prostřednictvím elektronického obchodu.Tesco nahradilo americké K-marty (zpočátku místně využívající prostory obchodních domů Prior) a francouzské Carrefoury. Ve dvou stovkách provozoven Tecso zaměstnává na 14 tisíc lidí a patří tak k významných zaměstnavatelům v Česku.
Globus
  • Německá společnost Globus otevřela svůj první obchod – a zároveň první z kategorie hypermarketů v Česku – v roce 1996 v Brně. V současné době má Globus v Česku 16 hypermarketů. Kromě prodeje potravin (vlastní uzeniny, maso, pečivo, bufet nebo samoobslužná restaurace) Globus nabízí značkové oblečení a zboží denní spotřeby. U některých hypermarketů fungují také čerpací stanice pohonných hmot.

Makro

  • Německo-nizozemský řetězec Makro je zaveden na tak zvaném systému cash & carry (zaplať zboží a odvez si ho), ale nikoliv pro běžného „malého“ spotřebitele, ale jako v jistém smyslu velkoobchod zejména pro obchodníky a podnikatele působící v oblasti pohostinství a gastronomie. Na rozdíl od klasických velkoobchodů, kde za jistých okolností lze nakupovat na fakturu a zaplatit ve zboří ve fakturačním termínu, Makro vyžaduje jedině platbu na místě – v hotovosti nebo bankovní kartou – cash & carry (zaplať zboží a odvez si ho) a neposkytuje – jako jiné velkoobchody – rozvážku po odběratelích. Vzhledem k tomu, že k registraci stačí jakýkoliv živnostenský list, nakupují ovšem v Makru nejen obchodníci a restauratéři, protože zboří nabízené v baleních po větším množství bývá levnější než u maloobchodníků.

Hruška

  • Ostravská obchodní společnost Hruška provozuje tři velkoobchodní sklady ovoce, zeleniny, potravin, drogerie a 455 maloobchodních prodejen, a to zejména v menších obcích (víc na Moravě a ve Slezsku než v Čechách). Prodejny Hruška nabízejí hlavně základní potraviny na tak zvané denní domácí nákupy.
Coop
  • Značka Coop je označení svazku spotřebních družstev (dříve Jednota, Konzum). Zajišťují zboží od českých výrobců, kterým zásobují vlastní prodejny oznašené jako Coop Terno, Coop Diskont, Coop Stavebniny, Coop Tuty, Coop Tip, Konzum. Menší prodejny bývají v menších obcích, ve velkých městech provozuje Coop diskontní prodej (Terno).

Obchodní řetězce v ČR – přehled

Smíšené
Název Počet Typ Skupina
Penny Market 341 diskont Německo REWE Group
Albert 282 supermarket a hypermarket Nizozemsko Ahold
Lidl 227 diskont Německo Schwarz Gruppe
Billa 203 supermarket Německo REWE Group
Tesco 147 supermarket a hypermarket Spojené království Tesco
Kaufland 123 hypermarket Německo Schwarz Gruppe
Globus 16 hypermarket Německo Globus Hypermarket Holding
Makro 13 hypermarket Německo/Nizozemsko Metro AG
Hruška 455 maloobchodní prodejny Česká republika Hruška, spol. s r. o.
Hobby markety Nábytek a bytové doplňky Elektronika
Bauhaus (9 prodejen) Asko Datart
GLOBUS BAUMARKT IKEA Electro World
Hornbach (9 prodejen) Jamall Euronics
Mountfield (55 prodejen) Jysk OKAY
OBI (29 prodejen) KIKA Planeo
UNI HOBBY (7 prodejen) Mobelix Proton
Sconto Elektro Expert
Sport, volný čas XXX Lutz
Intersport Orfa Knihkupecké řetězce
Hervis Kanzelsberger – působnost v ČR
Sportisimo Neoluxor – prostřednictvím sítě Neoluxor Books)
Cyklo World LIBREX – působnost na Moravě
Decathlon BETA-Dobrovský – působnost v ČR
Academia – působnost v ČR

Související

Váš názor