Uvádí se, že celková délka tramvajových tratí v Praze je 547 kilometrů. Pražské tramvaje slouží od konce 19. století a v hlavním městě ročně přepraví k 360 milionům cestujících denně. To představuje více než 28 procent z celkového počtu lidí, kteří využívají pražskou městskou hromadnou dopravu.
Z historie pražské tramvajové dopravy
Provoz městské tramvaje byl sice zahájen v roce 1896, první pokusy o zavedení pravidelné dopravy na elektrický pohon však učinil český vynálezce František Křižík již o pět let dříve.
- V roce 1891 postavil Křižík první elektrickou dráhu v českých zemích, která vedla z Letné do Stromovky. Byla uvedena do provozu v souvislosti s Jubilejní výstavou. Po skončení výstavy bohužel pro malý zájem veřejnosti zanikla.
- Kolejová doprava, ovšem pouze na koňský pohon, jezdila v Praze mezi Národním divadlem a Karlínem už v roce 1875. Právě Křižíkova „elektrika“ znamenala její postupný konec. Poslední „koňka“, která vedla přes Karlův most, byla zrušena v roce 1905.
První tramvajová linka dne 19. března 1896 propojila Libeň a Vysočany. Poté se elektrická dráha začala poměrně rychle šířit i do ostatních čtvrtí. Už v roce 1897 byly otevřeny další tři tramvajové tratě, mimo jiné i ke hřbitovům na Olšanech. V následujících letech se tramvajová doprava postupně rozrůstala do dalších částí hlavního města. Později byla doplněna i dopravou autobusovou a trolejbusy.
Podstatnou změnu do tramvajového provozu přinesla třicátá léta či spíše přesněji německá okupace. V roce 1939 německá správa změnila dosavadní levostranný provoz na jízdu vpravo, což znamenalo i nemalé úpravy tehdy již husté sítě tramvajových tratí. Rovněž odchod Němců zasáhl do osudů pražských tramvají. Mnohé z nich se změnily z prostředků dopravních v prostředky dopravě bránící a staly se základem barikád pražského povstání.
Počátek padesátých let znamená další podstatnou změnu v městské dopravě. Nasazením nových tramvají typu T začalo ubývat vozů s plošinkou, do nichž bylo možné nastupovat i za jízdy. Nové vozy také znamenaly postupný zánik jedné profese –tramvajových průvodčích. Jejich definitivní konec přinesl rok 1974, kdy současně se zahájením provozu pražského metra dojezdily i staré typy vozů. I přes rozvoj sítě metra si tramvaje v pražských ulicích stále udržují své postavení a jejich tratě se stále rozrůstají.
Tramvajové linky Praha
Linka číslo 1
- Petřiny – Vojenská nemocnice – Vozovna Střešovice – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Vltavská – Maniny – Palmovka – Ohrada – Vápenka – Spojovací.
Linka jede v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí přes Chotkovy sady a Malostranskou. Zavedena X-1.
Linka číslo 2
- Je v provozu v pracovní dny od cca 5:30 do 20:00 hodin.
Petřiny – Vojenská nemocnice – Vozovna Střešovice – Vítězné náměstí – Dejvická – Bořislavka – Červený Vrch
Linka číslo 3
- Levského (nástupní) – Sídliště Modřany – Poliklinika Modřany – Nádraží Modřany – Belárie – Nádraží Braník – Podolská vodárna – Palackého náměstí – Karlovo náměstí – Lazarská – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Těšnov – Vltavská – Maniny – Palmovka – Balabenka – Sazka aréna – Nademlejnská – Hloubětín – Lehovec
Linka číslo 4
- Je v úseku Sídliště Řepy – Kotlářka vedena pouze v ranní špičce pracovních dnů.
(Sídliště Řepy) – (Vozovna Motol) – Kotlářka – Klamovka – Anděl – Palackého náměstí – Karlovo náměstí – I.P.Pavlova – Náměstí Míru – Vršovické náměstí – Čechovo náměstí
Linka číslo 5
- Olšanské hřbitovy – Flora – Husinecká – Hlavní nádraží – Masarykovo nádraží – Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Vltavská – Maniny – Nádraží Holešovice – Výstaviště
Linka číslo 6
- Je v provozu v pracovní dny od cca 6:00 do 21:00 hodin.
Kotlářka – Klamovka – Anděl – Újezd – Národní divadlo – Karlovo náměstí – I.P.Pavlova – Bruselská – Otakarova – Oblouková – Slavia – Kubánské náměstí
Linka číslo 7
- Radlická – Laurová – Anděl – Palackého náměstí – Výtoň – Albertov – Otakarova – Oblouková – Slavia – Kubánské náměstí – Průběžná – Strašnická – Černokostelecká – Ústřední díly DP Hostivař
Linka číslo 8
- Podbaba – Vítězné náměstí – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Dlouhá třída – Bílá labuť – Florenc – Karlínské náměstí – Invalidovna – Palmovka – Balabenka – Nádraží Vysočany – Vysočanská (nástupní).
Linka jede v úseku Hradčanská – Dlouhá třída přes Chotkovy sady a Malostranskou!
Linka číslo 9
- Metropolitní linka, jezdí v půleném intervalu.
Sídliště Řepy – Vozovna Motol – Kotlářka – Klamovka – Anděl – Újezd – Národní divadlo – Lazarská – Václavské náměstí – Hlavní nádraží – Husinecká – Olšanská – Nákladové nádraží Žižkov – Ohrada – Vápenka – Spojovací
Linka číslo 10
- Sídliště Řepy – Vozovna Motol – Kotlářka – Klamovka – Anděl – Palackého náměstí – Karlovo náměstí – I.P.Pavlova – Náměstí Míru – Šumavská – Orionka – Flora – Želivského – Nákloadové nádraží Žižkov – Palmovka – Bulovka – Ke Stírce – Kobylisy – Ládví – Sídliště Ďáblice
Linka číslo 11
- Černokostelecká – Vozovna Strašnice – Vinohradské hřbitovy – Želivského – Flora – Jiřího z Poděbrad – Muzeum – I.P.Pavlova – Bruselská – Náměstí Bří Synků – Michelská – Chodovská – Spořilov
Linka číslo 12
- Sídliště Barrandov – Chaplinovo náměstí – Geologická – Hlubočepy – Lihovar – Smíchovské nádraží – Anděl – Újezd – Malostranské náměstí – Malostranská – Čechův most – Strossmayerovo náměstí – Vltavská – Maniny – Palmovka
Linka číslo 13
- Je v provozu v pracovních dnech od cca 6:00 do 8:30.
Sídliště Barrandov – Chaplinovo náměstí – Geologická – Hlubočepy – Lihovar – Smíchovské nádraží
Linka číslo 14
- Sídliště Barrandov – Chaplinovo náměstí – Geologická – Hlubočepy – Lihovar – Smíchovské nádraží – Anděl – Palackého náměstí – Karlovo náměstí – Lazarská – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště – Nádraží Holešovice – Trojská – Hercovka – Ke Stárce – Kobylisy – Vozovna Kobylisy
Linka číslo 15
- Je v provozu v pracovních dnech od cca 5:00 do 20:00, o sobotách cca od 6:00 do 20:00, o nedělích cca od 12:00 do 20:00 hodin.
Vypich – Drinopol – Malovanka – Hládkov – Vozovna Střešovice – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště – Nádraží Holešovice – Maniny – Palmovka.
Linka není po dobu výluky na Letné v provozu.
Linka číslo 16
- Nádraží Braník – Podolská vodárna – Palackého náměstí – Karlovo náměstí – I.P.Pavlova – Náměstí Míru – Šumavská – Orionka – Flora – Želivského – Nákladové nádraží Žižkov – Ohrada – Vápenka – Spojovací
Linka číslo 17
- Levského (nástupní) – Sídliště Modřany – Poliklinika Modřany – Nádraží Modřany – Belárie – Nádraží Braník – Podolská vodárna – Palackého náměstí – Jiráskovo náměstí – Národní divadlo – Staroměstská – Právnická fakulta – Čechův most – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště – Nádraží Holešovice – Trojská – Hercovka – Ke Stírce – Kobylisy – Ládví – Sídliště Ďáblice
Linka číslo 18
- Vozovna Pankrác – Pražského povstání – Palouček – Náměstí Bří Synků – Albertov – Karlovo náměstí – Národní divadlo – Staroměstská – Malostranská – Chotkovy sady – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Vojenská nemocnice – Petřiny
Linka číslo 19
- Kubánské náměstí – Průběžná – Strašnická – Vozovna Strašnice – Vinohradské hřbitovy – Želivského – Nákladové nádraží Žižkov – Palmovka – Balabenka – Nádraží Vysočany – Kolbenova – Hloubětín – Lehovec
Linka číslo 20
- Je v úseku Sídliště Barrandov – Smíchovské nádraží pouze ve špičkách pracovních dnů.
(Sídliště Barrandov) – (Chaplinovo náměstí) – (Geologická) – (Hlubočepy) – (Lihovar) – Smíchovské nádraží – Anděl – Újezd – Malostranské náměstí – Malostranská – Chotkovy sady – Hradčanská – Vítězné náměstí – Dejvická – Bořislavka – Červený Vrch – Vozovna Vokovice – Divoká Šárka
Linka číslo 21
- Je v provozu v provozu v pracovních dnech jen ve špičkách, o sobotách cca od 7:00 do 20:00, o nedělích cca od 12:00 do 20:00 hodin.
Levského (nástupní) – Sídliště Modřany – Poliklinika Modřany – Nádraží Modřany – Belárie – Nádraží Braník – Podolská vodárna – Palackého náměstí – Jiráskovo náměstí – Národní divadlo – Národní třída – Myslíkova – Jiráskovo náměstí – Palackého náměstí – Podolská vodárna – Nádraží Braník – Belárice – Nádraží Modřany – Poliklinika Modřany – Sídliště Modřany
Linka číslo 22
- Metropolitní jezdí v půleném intervalu.
Bílá Hora – Vypich – Drinopol – Malovanka – Pohořelec – Pražský hrad – Malostranská – Malostranské náměstí – Újezd – Národní divadlo – Karlovo náměstí – I.P.Pavlova – Náměstí Míru – Vršovické náměstí – Slavia – Kubánské náměstí – Průběžná – Radošovická – Zahradní Město – Nádraží Hostivař
Linka číslo 24
- Březiněveská (nástupní) – Kobylisy – Ke Stírce – Bulovka – Palmovka – Invalidovna – Karlínské náměstí – Florenc – Masarykovo nádraží – Václavské náměstí – Lazarská – Karlovo náměstí – Albertov – Otakarova – Oblouková – Slavia – Kubánské náměstí – Průběžná – Nádraží Strašnice – Radošovická (nástupní)
Linka číslo 25
- Bílá Hora – Vypich – Drinopol – Malovanka – Hládkov – Vozovna Střešovice – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Vltavská – Maniny – Palmovka – Bulovka – Ke Stírce – Kobylisy – Vozovna Kobylisy
Linka číslo 26
- Divoká Šárka -Vozovna Vokovice – Červený Vrch – Bořislavka – Dejvická – Vítězné náměstí – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Vltavská – Těšnov – Masarykovo nádraží – Hlavní nádraží – Husinecká – Olšanská – Nákladové nádraží Žižkov – Želivského – Vinohradské hřbitovy – Vozovna Strašnice – Strašnická – Radošovická – Zahradní Město – Nádraží Hostivař
Zdroj: S využitím informaci DPP HMP. Informace – 2016/09, v průběhu času se mohou změnit.