Domů » Trasy metra Praha: Plánek

Trasy metra Praha: Plánek

od jezzina

Pražské metro. Dnes si bez něho už těžko dovedeme představit každodenní cestování hlavním městem. U Pražanů si vysloužilo přiléhavou přezdívku „krtek“, ale stejné pojmenování někdy přísluší i pracovníkům metra. Pražské metro zahájilo provoz v roce 1974. V současné době má tři trasy navzájem se protínající.

Pražské metro: První plány

Představitelé Prahy začali o budování metra diskutovat už v 19. století poté, co si v roce 1896 podzemní dráhu otevřela Budapešť jako první město rakousko-uherského mocnářství a dva roky poté začala jezdit i vídeňská S-Bahn.

První technicky reálný návrh na stavbu pražského metra pochází z roku 1926. Projekt architektů Bohumila Bellada a Vladimíra Lista navrhoval zklidnit centrum města tím, že by se doprava přenesla do podzemí. Projekt počítal už s metrem plně elektrifikovaným na nejlepší úrovni tehdejší techniky. Kvůli nedostatku peněz a patrně i neochoty vedení města riskovat rozsáhlou investici se však návrh podzemní dráhy několikrát přepracovával a metro se začalo stavět teprve v šedesátých letech.

Zajímavé je i to, s jakými trasami metra tehdejší inženýři počítali. Kupodivu se velmi blíží místům, kterými jezdí metro nyní. První návrh z roku 1926 počítal se čtyřmi trasami:

  1. trasa A měla vést z Palmovky přes Národní divadlo k Andělu,
  2. trasa B z Dejvic přes Můstek na Floru,
  3. trasa C z Holešovic přes Prašnou bránu na Žižkov
  4. a trasa D z Denisova nádraží přes Wilsonovo nádraží a Nuselský most na Pankrác.

Návrhů na trasy a způsob stavby pražského metra bylo mnoho, některé návrhy z padesátých let například počítaly s tím, že by město mohlo postavit tramvajové tunely, které by se později přestavěly na metro, ale ani tento návrh neuspěl. Teprve v roce 1967 se vláda definitivně rozhodla postavit v Praze metro.

Základní informace o stanicích metra

  • Celkový počet stanic: 58
  • Počet přestupních stanic: 3
  • Přestupní stanice: Můstek (trasy A a B), Muzeum (trasy A a C), Florenc (trasy B a C)
  • Počet bezbariérových stanic: 38
  • Nejhlouběji položená stanice: 53 metrů pod úrovní terénu, Náměstí míru, Trasa A


Trasy metra Praha


Trasa metra A

Trasa A vede od severozápadu Prahy na jihovýchod a spojuje městské části Motol a Hostivař. Je vedena přes střed města a kříží se ostatními trasami. Trasu lze využít při cestě na ruzyňské letiště – ve stanici metra Dejvická se přestupuje na autobusy k letišti. Na mapách metra  je trasa A vyznačena zelenou barvou. Trasa A byla stavěna jako druhá v pořadí. Kuriozitou trasy je, že mezi stanicemi Staroměstská a Hradčanská vede pod Vltavou. Zprvu měla jen sedm stanic, další zastávky se průběžně stavěly za provozu. Trasa A měří asi 17 kilometrů. Poslední úsek v Hostivaři vede po vrchu.

Trasa metra B

Linka B pražského metra spojuje čtvrti Zličín na jihozápadním okraji a Černý Most na severovýchodě metropole. Trasa B má 24 zastávek, víc než polovina je upravena pro cestování tělesně postižených. Ve stanicích Nové Butovice a Zličín lze přestoupit na autobusy v letišti. Trasa B vede přes centrum Prahy, na Můstku se kříží s „Ačkem“, na Florenci c červeným „Cečkem“. Trasa B je nejmladší ze tří tras pražského metra. Měří přibližně 25 kilometrů. Na mapách je značena žlutě.

Trasa metra C

Trasa C je nejstarší z linek pražského metra, začala fungovat první v roce 1974. Vede ze severu (Letňany) na jih (Háje). Na Florenci se kříží se žlutou trasou B, ve stanici Muzeum se zelenou linkou A. Trasa C měří asi 22 kilometry, na dvou místech vede pod dnem Vltavy. K zajímavostem patří i to, že nad Nuselským údolím vedena tubusem v Nuselském mostu. Linka má 20 stanic, 15 z toho je přizpůsobeno pro cestování imobilních lidí.

Stanice na trasách pražského metra

Stanice metra A Stanice metra B Stanice metra C
Bořislavka Anděl Budějovická
Depo Hostivař Černý most Florenc
Hradčanská Českomoravská Háje
Malostranská Florenc Hlavní nádraží
Muzeum A Hloubětín Chodov
Náměstí Míru Hůrka I. P. Pavlova
Petřiny Invalidovna Kačerov
Skalka Jinonice Kobylisy
Staroměstská Kolbenova Ládví
Strašnická Křižíkova Letňany
Želivského Luka Muzeum
Lužiny Nádraží Holešovice
Můstek Opatov
Náměstí Republiky Pankrác
Národní třída Pražského povstání
Nové Butovice Prosek
Palmovka Roztyly
Radlická Střížkov
Rajská zahrada Vltavská
Smíchovské nádraží Vyšehrad
Stodůlky
Vysočanská
Zličín

Důležité mezníky v historii pražského metra

  • 1974 – zahájen provoz na trati C, třívozové soupravy; zahájen provoz depa Kačerov (9. května)
  • 1975 – zahájen provoz čtyřvozových souprav
  • 1978 – zahájen provoz na trati A 1979 – 26. února zahájen provoz pětivozových souprav na trase C; 2. července zavedena jednočlenná obsluha; na 2 soupravách namontováno automatické cílové brzdění na trase A
  • 1980 – 7. listopadu zahájen provoz na druhém úseku trasy C; 19. prosince druhý úsek trasy A; zprovozněna budova centrálního dispečinku v Praze 2 Na bojišti
  • 1981 – zahájena montáž automatického cílového brzdění na zbývající vozy 1982 – zavedeny 5ti vozové soupravy na trase A, na trase C jednočlenná obsluha
  • 1984 – zahájen provoz na třetím úseku trasy C 1985 – zahájen provoz na prvním úseku trasy B 1986 – zahájena výstavba nových měníren – Muzeum a Pankrác (C)
  • 1987 – uvedena do provozu stanice Strašnická
  • 1988 – zahájen provoz na třetím úseku trasy B
  • 1990 – uvedena do provozu stanice Skalka; zahájen provoz na druhém úseku trasy B

Trasy pražského metra: Zajímavost

  • Naprostá většina traťových úseků metra je vedena pod zemí, a proto si cestující zřejmě už ani neuvědomují, že občas jedou také po mostech. Ten první, Nuselský, slouží i silniční dopravě a metro je uloženo pod vozovkou v jeho tubusu.
  • Nejzajímavější je zřejmě dvoukolejný most přes údolí Prokopského potoka mezi stanicemi Hůrka a Lužiny, ze kterého je atraktivní výhled na okolní zástavbu.
  • Málokterý cestující si uvědomí, že po krátkém mostě jede i těsně za stanicí Kačerov. Most je dokonce čtyřkolejný, protože je na něm vedena i odbočka do kačerovského depa, a překonává zářez s železniční tratí Praha – Vrané a vlečkou mezi depem a krčským nádražím.
  • Cestující dobře znají své linky A, B a C, málo je však známé, že na „áčku“ už závěrečný úsek mezi stanicemi Strašnická a Skalka nevede vlastně po trati A, ale po spojce do hostivařského depa – stavebně označované písmeny SH. Původně se zde s cestujícími nejezdilo a obě stanice vznikaly za manipulačního provozu.
  • Kromě hlavních tratí existují i traťové úseky, po kterých nejsou cestující přepravováni. Kromě odboček do dep to jsou spojky mezi tratěmi. Jedna je na Florenci a propojuje tratě B a C, další existují mezi tratěmi A a C přibližně mezi stanicemi Náměstí Míru a I. P. Pavlova.
  • Ve stanici Pražského povstání existuje v samostatném tunelu také odstavná kolej.
  • Síť metra doplňují i zkušební tratě vedené na povrchu. Hostivařská zkušební síť měří dva kilometry, kačerovská asi o půl kilometru méně.

Foto: Plánky tras metropraha.eu

Malostranská Florenc Hlavní nádraží
Muzeum A Hloubětín Chodov
Náměstí Míru Hůrka I. P. Pavlova
Petřiny Invalidovna Kačerov
Skalka Jinonice Kobylisy
Staroměstská Kolbenova Ládví
Strašnická Křižíkova Letňany
Želivského Luka Muzeum
Lužiny Nádraží Holešovice
Můstek Opatov
Náměstí Republiky Pankrác
Národní třída Pražského povstání
Nové Butovice Prosek
Palmovka Roztyly
Radlická Střížkov
Rajská zahrada Vltavská
Smíchovské nádraží Vyšehrad
Stodůlky
Vysočanská
Zličín

Související

Váš názor